Ramazan Pidesi – Evde yapabileceğiniz “sokak” lezzetlerinden…

Ramazan denilince akla gelen belli başlı lezzetler vardır, sadece Ramazan ayında sofraları süsleyen ama her daim sevilen lezzetler… Aklıma ilk gelenler güllaç, balı dışına fışkırmış güneşin meyvesi hurmalar, iftarlık mezeler ve tabii ki Ramazan pidesi. Eminim hepimizin iftara yakın bir vakitte, mahalle fırınına gidip taze çıkmış pide almışlığımız vardır. Kağıtlara sarılıp sarmalanıp elimize verilmiş o taptaze, sıcacık, mis gibi kokan pideyi ucundan koparıp yemeden eve götürmek ne zordur, değil mi? :)
Yurtdışında yaşayınca bu tür lezzetler daha da bir çekici oluyor. Fırına gidip istediğim lezzette bir Ramazan pidesi alma ihtimalim düşük olduğu için ben de kendi pidemi çeşitli tarifleri deneyip evde yapmaya karar verdim. Mutfaktaki genel prensibim de hep bu yönde: eğer yapabileceğim bir yiyecekse evde yapmayı tercih ediyorum, tabii ki vaktim ve imkanlarım el verdikçe. Böylece içine girecek malzemenin kalitesinde de söz sahibi oluyorum ki organik, doğal, katkısız, genetik olarak değistirilmiş organizmaları barındıran yiyeceklerden arınmış besinleri seçen birisi olarak bu benim için oldukça önemli.
Ramazan pidesi dışı çıtır, içi puf puf yumuşak olmasıyla bütün aile için bir anda en favori ekmek çeşidi oldu ve tabii ki ben de sonucun böyle olmasından acayip mutlu oldum :)
Bu tarifi, birkaç tarifini denediğim ve hep olumlu sonuçlar aldığım40 Fırın Ekmek sitesinden uyarladım. Sırf beyaz un yerine bir kere de yarı tam buğday, yarı beyaz un karıştırarak denemeyi düşünüyorum. Sonucu sizlerle paylaşırım. Orjinal tariften farklı olarak tereyağı yerine aynı ölçüde zeytinyağı kullandım çünkü tereyağının vereceği çıtırlıktan çok zeytinyağının vereceği yumuşaklığı tercih ettim. Annemin hazırladığı yemek defterine benim için düştüğü notlardan biri: Hamurişlerinde tereyağı gevreklik, zeytinyağı yumuşaklık sağlamak için uygundur. Bu da, mutfakta benim kulağıma küpe olmuş önerilerden biri :)
Buyrun geçelim tarife:
Ramazan Pidesi
Tarifi, 40 Fırın Ekmek sitesinden uyarladım.
Malzemeler:
  • 4 su bardağı beyaz un
  • 1 ¾ tatlı kaşığı instant kuru maya
  • 1 çorba kaşığı bal
  • 1 silme tatlı kaşığı tuz
  • ¼ su bardağı yoğurt
  • 1 ½ su bardağı ılık su
  • 1 çorba kaşığı zeytinyağı
Üzeri için
  • 1 yumurta sarısı
  • 1 tatlı kaşığı su
  • 1 tatlı kaşığı çörekotu
Yapılışı:
Unu, tuzu ve kuru mayayı derince bir yoğurma kabında iyice karıştırın. İçine ılık suyu, balı, yoğurdu ve zeytinyağını ekleyerek hamuru 10 dakika yoğurun. Yumuşak ve yapışkan bir hamur elde edeceksiniz. Hamuru 2 saat mayasını alması için üzerini örtüp oda sıcaklığında bekletin.
Mayalanmış hamuru isterseniz iki parçaya bölüp iki pide halinde pişirebilirsiniz, isterseniz tek bir pide de yapabilirsiniz. Ben tek pide yapmayı tercih ettim. Bunun için 40cm çapında bir pizza tepsisi kullandım. Tepsi büyüklüğünde yağlı kağıt kestim, bu kağıdı fırına yakın bir tezgaha serip üzerini unlayıp hamuru üzerine aldım ve pideye orada şeklini verdim. Fırında boş olarak ısıtacağınız tepsinin üzerine altındaki yağlı kağıt yardımıyla pidenizi kolayca koyabilirsiniz.
Pide hamurunuz, özellikle mayasını aldıktan sonra iyice yapışkan bir kıvam kazanacak. Bu nedenle hamura şekil vermeden önce ellerinizi ıslatmanızı tavsiye ediyorum. Pideye şekil verin, isterseniz Türkiye’de fırıncıların yaptığı gibi pidenizin üzerine tahta bir kaşığın ucuyla çok derin olmayan çizikler de atabilirsiniz. Hamuru büyüttükçe yağlı kağıdın üzerine un serpmeyi unutmayın. Pidenizin altı bol unlanmış olmalı. Yaklaşık 1cm kalınlığında ve 30cm çapında yaydığınız hamuru 30 dakika kadar da tepsi mayası alması için bekletin.
Beklerken ilk önce fırına dayanıklı bir kaba yarım bardak kaynar su koyun ve dikkatli bir şekilde kabı fırının alt arka köşesine yerleştirin. Bu kaynar su pideniz pişerken buharlaşacak ve yüksek ısıda pişen pidenizin kurumasını engelleyecek. Sonra fırına boş tepsinizi yerleştirin ve fırınınızı 500F (250C) dereceye ayarlayıp ısınmasını bekleyin. Daha sonra yumurta sarısını su ile çırpın ve pidenizin üzerine sürün. Ramazan pidesinin üzerine en çok çörekotunun yakıştığını düşünüyorum ama isterseniz susam da serpebilirsiniz. Fırın ısınınca içindeki tepsiyi çıkarmadan imkanınız varsa dışa doğru çekerek altındaki yağlı kağıtla birlikte tuttuğunuz pide hamurunuzu şeklini pek bozmadan tepsinin üzerine yerleştirin, lütfen dikkat edin, yanmayın çünkü fırın çok çok sıcak olacak. Tepsiyi fırına geri sürün ve 15 dakika ya da pidenizin üstü kızarana kadar bekleyin. Fırından yayılan enfes koku da zaten size pidenizin hazır olduğunu haber verecektir :) Pidenizi fırından çıkarınca biraz dinlendirin ve ılınınca üzerini örtün ki kurumasın. Afiyet olsun.